“The higher the better, It’s more about an attitude. High heels empower women in a way.” – Christian Louboutin

DSC_5566 (kopia)DSC_5562 (kopia).

Jag bestämde mig för att ta klackarna till skolan nu i veckan förresten. Dessa är faktiskt ett utav mina favoritpar i samlingen, trots att dem egentligen är typ två storlekar för stora, haha.

Hur som helst så blev jag så himla förvånad över responsen som jag fick över just det här lilla sko-beslutet, det var helt galet. Jag brukar relativt ofta använda klackar nuförtiden och får även då några blickar kastade på mig, men det är ju ingenting i jämförelse med gårdagen alltså!

Både tjejer och killar viskade när jag gick/cyklade förbi, dem vände på sig, pekade lite diskret och ifrån framförallt tjejer hördes kommentarer så som “Guud, så onödigt med sådana klackar” och “Åh, hon kommer ju bryta benen”. Och då tänkte jag tyst för mig själv, Hur kan det bli så himla intressant så fort jag blir några centimeter längre?

Okej visst, jag förstår, det är inte alla som springer runt i platå- och stilettklackar till skolan varje dag i lilla lagom-sverige. Men kom igen?

Förra veckan pratade jag med en tjej som sa att hon helt och hållet älskade att gå i klackar, att hon kände sig så himla snygg när hon lät benen växa några centimeter. MEN att hon inte vågade ha dessa skor på sig ut på stan, till skolan och så vidare, endast pågrund av dem där blickarna och viskningarna. Hon hade hört vad kompisarna sagt och märkt vad responsen var när dem själva såg tjejer på stan i något liknande.

Det här är ju helt sjukt, tycker ni inte?

Därför uppmanar jag alla er där ute att damma av dem där ursnygga party-klackarna ni har som bara står i garderoben, att sätta på er dem, gå ut och visa alla att ni också kan. Att ni också vågar!

***

I just can’t believe the response you get as soon as you put on a pair of high heels here in Sweden.

Last time I had my beauties on, both girls and boys whispered when I walked / cycled past, they turned around, pointed a little discreet and I got to hear comments such as “Good, its so unnecessary to have heels like that” and “Oh, she is going to break her legs”. And then I thought to myself, how can people get so interested in me as soon as I get a few inches taller?

Last week I talked to a girl who said that she absolutely loved to walk around in heels, she felt so damn good-looking in them, just as I do. But that she didn’t dare to wear them because of everyone who stares and whispers. She had heard what her friends said, and noticed what the response was when they saw the girls on the town in something similar.

It’s absolutely crazy, don’t you think?

Therefore, I urge all of you out there to dust off your gorgeous, old party-heals that I just know that you have hidden in the back of your closet, to put them on you, go out and show everyone that you can too. That you also dare!

2 thoughts on ““The higher the better, It’s more about an attitude. High heels empower women in a way.” – Christian Louboutin

Leave a Reply

