Date Night

DSC00253 (kopia) collection-fiftyshades-gallery_0

Efter en förmiddag busandes med min lillasyster så tog jag och Mattias bilen till Uppsala igår. God mat, shopping och bio, vilken söndag!

Och ja, vi såg alltså den omtalade Fifty Shades of Grey när vi var iväg. En både hyllad och hatad film, som jag kände att jag bara var tvungen att se själv för att kunna bilda en uppfattning.

Redan efter de första minuterna av filmen kände jag hur besviken jag blev. Skådespelet kändes inte äkta, det små sexuella antydningarna och Anastasias konstanta bitande i läppen kändes alldeles för påtvingat och onödigt. Det hela var näst intill jobbigt att kolla på, men som tur var så ändrades detta. Filmen blev bättre och bättre under tidens gång och när eftertexten sedan började rulla ner över skärmen så kändes det hela som en helt okej film.

Jag skulle absolut inte kalla det för en erotisk film som enbart är gjord för att kåta upp sin publik, inte ett dugg.
Jag uppfattade en historia om en ensam och speciell man som lider av tuffa minnen ifrån förr och en psykisk ohälsa. En man som endast överlever vardagen och klarar av att hålla sig på topp genom att ha sexuellt undergivna partners.
Trots att filmen innehöll många klassiska romantik-scener och -händelser så kändes det inte som om jag var och såg en kärleksfilm tillsammans med min Sambo.

Och med allt detta i åtanke så sammanfattar jag det hela genom att tycka att det faktiskt var en ganska bra film. En urkass kärleksfilm, men ett bra drama.

***

After a morning of play and laughter with my baby sister me and Mattias took the car into Uppsala yesterday. Tasty food, shopping and a movie, what a Sunday!

And yes, we saw the famous Fifty Shades of Grey. A both hailed and hated film, which I felt that I just had to see for myself in order to get an opinion of my own.

Already after the first few minutes of the film, I felt how disappointed I was. The acting didn’t feel genuine, the small sexual insinuations and Anastasia’s constant lip biting felt too forced and unnecessary. The whole thing was almost hard to watch, but luckily it got better. The film got better and better over time, and when the after text began to roll down the screen I felt that the movie wasn’t that bad at all.

I certainly do not think that the movie makers only purpose was to make an erotic movie, no, not at all. I perceived a story of a lonely and special man suffering from harsh memories from the past and mental illness. A man who only survives the everyday life and manage to stay on top by having sexually submissive partners.

Although the film contained many classic romantic scenes and happenings it did not feel like a movie about love.

And with all this in mind I’ll summarize it all by telling you that i thought that it actually was a pretty good movie. A really terrible romantic film, but a good drama.

Leave a Reply

